Doorgaan naar hoofdcontent

Etui

Het pennenzakje dat ik in gebruik heb voor mijn haaknaalden barst bijna uit elkaar van alle haakbenodigdheden. En op de een of andere manier komen er ook steeds weer nieuwe spulletjes bij. Op Pinterest zag ik het "Häkelnadeltasche" van Sweetheartcrochet.


Met het patroon van Sweetheartcrochet in mijn achterhoofd, maakte ik een eigen ontwerp.


PATROON ETUI

Nodig:
katoen in 2 kleuren
zilver garen
haaknaald 3.0/3.5


Ik begon met 60 lossen.

Rij 1 t/m 24 (dit wordt de buitenkant van de etui):
60 st (waarvan de 1e steeds bestaat uit 2 lossen).

Rij 25:
60 st in de achterste lus van het stokje van rij 24. Je krijgt zo een randje dat je later gemakkelijk om kan slaan.

Rij 26 t/m 36 (dit wordt de binnenkant van de etui):
60 st (waarvan de 1e steeds bestaat uit 2 lossen).


Hecht niet af, maar haak door met vasten helemaal rondom de etui en haak zo de buiten- en de binnenkant aan elkaar.


Haak vervolgens in een andere kleur (ik gebruikte zilverdraad) eenzelfde rondje vasten (in elke vaste van de vorige ronde een vaste, op de hoeken 2 lossen).


Vervolgens wilde ik insteekvakjes maken met naald en draad voor de haaknaalden. Verschillende pogingen en wat frustratie later (werken met naald en draad is niet helemaal mijn ding), bedacht ik hoe ik toch netjes insteekvakjes kon maken zonder naald en draad.

Aan de rand van het grote vak aan de binnenkant begon ik met 1 losse, 1 vaste, *1 steek overslaan, 3 st in volgende vaste, 1 steek overslaan, 1 vaste, 1 "hechtsteek"*.


De hechtsteek maakte ik als volgt:
1 (linksboven): haal de haaknaald uit de lus, draai het werk om en steek de haaknaald door het stokje van de buitenkant waaraan de hechtsteek moet komen.
2 (rechtsboven): haal voorzichtig de draad erdoorheen, zodat je een hechtlusje krijgt (trek niet te hard, anders ben je de lus van stap 1 kwijt).
3 (linksonder): haal de haaknaald uit de lus, draai je werk weer om en steek de haaknaald door de lus van stap 1 en de hechtlus van stap 2.
4 (rechtsonder): sla de draad om de haaknaald en haal de draad door de 2 lussen heen.

Herhaal *_* tot je aan het einde van de rij bent.

Vervolgens haakte ik een randje van vasten rondom de etui.

Tot slot maakte ik een riempje om de etui te kunnen sluiten:
1. 66 lossen
2. 1 vaste in de 2e losse vanaf de haaknaald, dan **1 steek overslaan, 3 st in volgende vaste, 1 steek overslaan, 1 vaste**, herhaal **_** tot aan het einde van de ketting van lossen.
3. haak 1 losse, draai het werk om en haak verder aan de onderkant van de ketting van lossen:
**1 vaste, dan 1 steek overslaan, 3 st in volgende vaste, 1 steek overslaan, 1 vaste** en herhaal **_**  tot aan het einde van de rij. Sluit af met 1 halve vaste in de laatste steek.
5. haak lossen en 1 hv in de 66e losse van de ketting van lossen, het aantal lossen is afhankelijk van de grootte van het knoopje dat je gebruikt. Ik haakte er 10.
6. knip de draad aan het uiteinde heel ruim af (tenminste de lengte van de gehele riem), zodat je hiermee het riempje kan vastknopen aan de lusjes (hechtlus) aan de buitenkant van de etui en maak tot slot een knoop op het riempje.
 

Reacties

  1. leuk zeg ik heb je gelinked op gratis haakpatronen fb site https://www.facebook.com/jennekevm vr gr jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oooh, wat ontzettend leuk! Mijn complimenten en heel veel dank voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je etui is echt heel mooi! Knap gedaan.
    Groetjes Daisy

    (http://molemiekeshobby.blogspot.be/)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoe heb je het riempje gehaakt? Ik haak vaste maar bij jou is het een mooi randje. Super patroon!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Anita, leuk dat je de etui aan het haken bent. Het riempje haakte ik als volgt:
      1. 66 lossen
      2. 1 vaste in de 2e losse vanaf de haaknaald, dan *1 steek overslaan, 3 st in volgende vaste, 1 steek overslaan, 1 vaste*, herhaal *_* tot aan het einde van de ketting van lossen.
      3. haak 1 losse, draai het werk om en haak verder aan de onderkant van de ketting van lossen: *1 vaste, dan 1 steek overslaan, 3 st in volgende vaste, 1 steek overslaan, 1 vaste* en herhaal *_* tot aan het einde van de rij. Sluit af met 1 halve vaste in de laatste steek.
      5. haak lossen en 1 hv in de 66e losse van de ketting van lossen, het aantal lossen is afhankelijk van de grootte van het knoopje dat je gebruikt. Ik haakte er 10.
      6. Tot slot knipte ik de draad aan het uiteinde heel ruim af, zodat ik hiermee het riempje kon vastknopen aan de hechtsteken van de binnenkant.
      Ik hoop dat je er zo uitkomt! Ik pas het patroon ook even aan, ik snap dat het niet helemaal duidelijk was.
      Groetjes, Daphne

      Verwijderen
    2. Dank je wel daphne. Helemaal duidelijk!! Gr anita

      Verwijderen
  5. I seen this on Annamarie's link up. Those 2 colors are my favorite. Just gorgeous. Love your work. I followed on Bloglovin. Thanks for sharing!
    ~Crystal
    Crochet A Day In The Life
    http://krystlewv.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Anita,

    Als beginnende haakster ben ik enthousiast aan het etui begonnen voor mijn nieuwe haaknaalden :-) ik heb alleen t idee dat ik veel losser haak dan jij (en dat het etui veel te groot wordt). Ik ben nu bij toer 6 en mijn toeren zijn ongeveer 1 cm hoog... Kun je mij de afmetingen geven van de jouwe?

    Alvast bedankt,

    Natasja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn stokjes zijn ook ongeveer 1 cm hoog, de totale hoogte van de etui is bij mij ongeveer 20 cm. Als je het te los vindt, kun je ook haken met een kleinere haaknaald, dan wordt je werk vanzelf wat strakker.

      Succes!

      Verwijderen
  7. Haak je het riempje meteen na het laatste rondje vasten aan de etui door? Of hecht je af en haak je het riempje los en bevestig je het later aan de etui?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Poeh, het is even geleden dat ik ‘m haakte. Maar volgens mij heb ik het riempje los gehaakt en daarna aan de etui bevestigd.

      Verwijderen
  8. Bedankt met jou ontwerp eentje gemaakt voor mezelf mooie uitleg, ik kijk uit naar je volgende ontwerpen

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Mandje - patroon

Granny Square Boodschappentas

Pannenlappen

Eiermuts

Te gekke tas